جستجوی
پیشرفته
اهداف مدیریت فروش

اهداف مدیریت فروش

همه سازمان ها و شرکت ها فعالیت های مدیریت حرفه ای کسب و کار خود را در جهت تحقق اهداف خاص مجموعه که در بازه زمانی خاصی باید محقق شوند، تنظیم می کنند. با جود اینکه به نظر می رسد هر کسب و کار اهداف خاص و روند کاری خود را دارد اما در مجموع همه این اهداف در کسب و کار ها دارای اشتراکات زیادی هستند.

هدف های ام بی ای در بخش فروش از سوی دیگر به بسته های زمانی دسته‌بندی می شوند:

  • هدف های کوتاه مدت اجرایی
  • هدف های میان مدت تاکتیکی
  • هدف های بلند مدت استراتژیک.

اهداف کوتاه مدت سهم بازار و حجم فروش در سودآوری کسب و کار را مشخص می کنند. اهداف بلندمدت جهت دستیابی به میزان خاصی از مشتریان، آموزش تعداد مشخصی از نمایندگان فروش، پشتیبانی فنی گروه های فروش، پیگیری، انتخاب و آنالیز همه اطلاعات فروش تنظیم می شوند. در حالی که اهداف میان مدت و بلند مدت رقابتی محسوب می شوند و مواردی هستند که در دستیابی به آنها مزیت یا امتیازی نصیب سازمان یا مجموعه می شود و از رقبای خود در امری مثل قیمت کمتر، کیفیت بیشتر، زمان تحویل کمتر، رضایت بیشتر مشتری یا… پیشی می گیرد و نهایتا درآمد بیشتری از فروش خود خواهد داشت.

از سوی دیگر اهداف مدیریت فروش در ام بی ای را می توان به دو دسته دیگر تقسیم کرد: کمی و کیفی. اهداف کمی عبارتند از افزایش میزان فروش، حفظ سهم بازار در فروش و متناسب با نیاز جامعه، سعی در رشد سهم در بازار و سوددهی بیشتر. اهداف کیفی عبارتند از جلب رضایت بیشتر، افزایش وفاداری و ماندگاری و تامین منافع مشتریان و افزایش اعتبار و محبوبیت خدمات یا محصولات.

هر هدفی در مدیریت حرفه ای کسب و کار باید ویژگی های خاصی داشته باشد که به اختصار آن را smart می گویند. هر کدام از این حروف، از ابتدای کلمات خاص است که عبارتند از:

  •  Specific یعنی مشخص و روشن بودن هدف،
  • Measurable یعنی قابلیت سنجش و اندازه گیری،
  • Achievable یعنی قابل دسترس بودن و واقع بینانه بودن،
  • Result oriented نتیجه گرا بودن و قابلیت به نتیجه رسیدن،
  • Timely یعنی دارای زمان مشخص شروع و تمام زمانبندی مراحل کار.
  • اشتراک گذاری:

دیدگاه خود را درج کنید